Monday, January 25, 2010

60. Πολιτική

(Για τον Νικόλα Δευτερά)

Πόσο μεγάλο λάθος κάνουν οι φιλόσοφοι που ξεχνούν το μάθημα που πήρε ο Πλάτωνας από τον Διονύσιο, Τύραννο των Συρακουσών --όσοι νομίζουν πως η πολιτική είναι απλά μια προέκταση της φιλοσοφίας, ένα πεδίο εφαρμογής φιλοσοφικών αφαιρέσεων! Η πολιτική είναι ένα ζευγάρι ατσάλινα σαγόνια που κατασπαράσσουν φιλοσόφους για πρωϊνό. Από καθαρά φορμαλιστική άποψη, η πολιτική είναι ο χώρος του απόλυτα κακού, γιατί είναι ο χώρος όπου τα πάντα μιλούν με γλώσσα διχαλωτή, και όπου το κάθε τι μετατρέπεται στο αντίθετο του φαινομενικού εαυτού του. Μέσα όμως σ' αυτόν τον φριχτό χώρο, που ο ιδεαλισμός, ο ώριμος τουλάχιστον, τρέμει και απεχθάνεται, γεννιέται αυτό που δεν μπορεί να γεννήσει η φιλοσοφία: η αλήθεια.

Η πολιτική γεννάει την αλήθεια όπως γεννιέται το κάθε τι: περιβεβλημένη από αποκρουστική βλέννα, γεμάτη ακαθαρσίες, τυλιγμένη σε αίμα και σπλάχνα. Δεν είναι θέαμα για ευπρεπείς και μυγιάγγιχτους φιλοσόφους αυτό.

14 comments:

  1. Φίλε Αντώνη,


    Λίγο απαισιόδοξο -και λιπόψυχο ίσως;- για έναν φιλόσοφο που αποδέχεται την 11η θέση για τον Φόιερμπαχ.

    Και λίγο υποτιμητικό για τους φιλοσόφους. Μπορεί να μην έχουν ατσάλινα σαγόνια που κατασπαράσσουν πολιτικούς αλλά έχουν γλώσσα που κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει.

    Όσο για τη διχαλωτή γλώσσα, χμ... Διχαλωτή γλώσσα έχει ο Όφις. Κι όπως κι ο Θεός, ο Όφις είναι παντού και πουθενά.


    Τα λέμε.

    ReplyDelete
  2. Λιπόψυχο και απαισιόδοξο; Δεν νομίζω ότι κατανοήσατε την ανάρτηση. Ίσως επειδή νομίζετε ότι μιλάω με μη διχαλωτή γλώσσα.

    ReplyDelete
  3. Όσο για την ενδεκάτη, πώς ακριβώς νομίζετε ότι εννοείται το χρέος να αλλάξει η φιλοσοφία τον κόσμο; Χωρίς κάθοδο στην καρδιά του κτήνους που λέγεται πολιτική; Εκ των άνωθεν και από απόσταση ασφαλείας; Ο Μαρξ δεν ήξερε για τα ατσάλινα σαγόνια που τρώνε φιλοσόφους; Τι λέτε εσείς;

    ReplyDelete
  4. Αντώνη,

    Σε ευχαριστώ.Η αφιέρωση αυτή στο πρόσωπο μου είναι και θα είναι μια πραγματικά ευνουχιστική εμπειρία: καθιστάς το πεδίο ελεύθερο για την επιθυμία την ριζοσπαστική. Όσον αφορά τώρα το σχόλιο πιο πάνω θα ήθελα να πω το εξής. Απροπό Ζίζεκ, ίσως αυτό που πρέπει να κάνουμε σήμερα είναι να αντιστρέψουμε την 11η θέση. Ίσως αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να αντισταθούμε στο κάλεσμα της ηγεμονεύουσας ιδεολογίας "Φτάνει να σκέφτεσαι, τα παιδιά πεινούν, πράξε! (στείλε τώρα λεφτά στο....)" και πραγματικά να σκεφτούμε προσπαθώντας επιτέλους να κατανοήσουμε την ιδεολογία που φαίνεται ότι είναι ηγεμονεύουσα απο την ιδεολογία που πραγματικά είναι... Την ίδια στιγμή το διάβα της φαντασίωσης δεν είναι μια πράξη; Αν θέλεις, δεν είναι Ή πράξη σημαίνουσα της ουτοπίας για την οποία χωρίς αυτή δεν θα υπήρχε λόγος να ξαναγραφτεί λέξη φιλοσοφίας (για να παραφράσω τον Μπαντιού); Αυτό λοιπόν για το οποίο πρέπει να προσπαθούμε είναι όχι να σπάσουμε τα κόκαλα τον πολιτικών αλλά να δείξουμε ότι δεν έχουν ούτως ώστε να καταστήσουμε τον τόπο έτοιμο για την ανάδυση του Πολιτικού - έτοιμοι να αναγνωρίσουμε μέσα από την άμορφη μάζα της πολιτικής την αλήθεια περιβεβλημένη με αίματα και βλέννα και ακαθαρσίες όπως λέει και ο Αντώνης πιο πάνω. ...πάντα όμως δίνοντας τον απαραίτητο σεβασμό στον αντίπαλο...αν πραγματικά δηλαδή θες να τον σκοτώσεις σώμα και ψυχή.

    ReplyDelete
  5. Θα γράψω κάτι για την 11η θέση αμέσως τώρα.

    ReplyDelete
  6. Φίλε Αντώνη,


    Εκφράσαμε μια άποψη βασισμένη στην εντύπωση που μας έδωσε το ποστ. Δεν μπορούμενφυσικά να είμαστε σίγουροι ότι το κατανοήσαμε. Και για να το λες, προφανώς έτσι θα είναι: δεν το κατανοήσαμε. Εκτός βέβαια κι αν εσύ δεν κατανόησες το δικό μας σχόλιο. Πράγμα όμως όχι ιδιαίτερα πιθανό, δεδομένου ότι -συνήθως- είμαστε πολύ λιγότερο κρυπτικοί από εσένα στη γραφή. Οπότε αναβιώνει η εκδοχή της μη κατανόησης εκ μέρους μας.

    Προκύπτουν δύο μη αλληλοαποκλειόμενες εξηγήσεις: Δεν το κατανοήσαμε γιατί εμείς, τα συγκεκριμένα πρόσωπα δηλαδή, δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα. Ή, δεν το κατανοήσαμε, γιατί είναι γραμμένο ακριβώς στη γλώσσα που δεν μπορούμε να κατανοήσουμε έτσι κι αλλιώς. Αυτό είναι μικρό κακό και κανείς δεν θα φορέσει πλερέζες: ίσα-ίσα που συμπληρώνουμε μια ομάδα του μπάσκετ! Το κακό θα είναι όμως λίγο μεγαλύτερο, αν υπάρχειγενικότερο πρόβλημα κατανόησης από τους leftg700 -ως κατηγορία πια, όχι ως πεντάδα του μπάσκετ. Εσύ το 'γραψες, εσύ θα κρίνεις.

    "Ο Μαρξ δεν ήξερε για τα ατσάλινα σαγόνια που τρώνε φιλοσόφους; Τι λέτε εσείς;".

    Και πού να ξέρουμε; Και ποιός ξέρει; Μόνο εκτιμήσεις μπορούμε να κάνουμε.

    Λοιπόν, εκτιμούμε ότι το ήξερε. Αλλά, από την άλλη δεν είχε δει ποτέ από κοντά την καρδιά του κτήνους. Όχι της πολιτικής γενικά. Αλλά της πολιτικής ενδεδυμένης το σιδερένιο παλτό της επαναστατικής εξουσίας.

    Last but not least: Δεν νομίζουμε ότι μιλάς με διχαλωτή γλώσσα.


    Τα λέμε.

    ReplyDelete
  7. Είδε το σιδερένιο παλτό της κατασταλτικής εξουσίας και την συντριβή της επαναστατικής το 1871. Όπως δεν είδε κανείς άλλος το 1871. Είδε το εμφύλιο στη Γαλλία. Είδε τις αγροτικές επαναστάσεις. Είδε το 1848. Πόσο πιο κοντά έφτασε κανείς πριν τον Λένιν στην καρδιά του κτήνους που λέγεται πολιτική;

    ReplyDelete
  8. Φίλε Αντώνη,


    Τώρα, εσύ δεν μας κατανόησες. Μιλήσαμε για την καρδιά του κτήνους της πολιτικής που εμφανίζεται (η πολιτική) με τη μορφή της επαναστατικής εξουσίας.

    Αυτά που εδε ο Μαρξ δεν ήταν τίποτα μπροστά σε αυτά που υποχρεώθηκε να δει ο Τρότσκι όταν κατέπνιγε την εξέγερση των ναυτών της Κροστάνδης ή ο Μολότωφ όταν έπρεπε να σφίξει το χέρι του Ρίμπεντροπ.

    Να μην αξιωθεί άνθρωπος να το δει! Μπορεί βέβαια να το αποφύγει εύκολα. Το μόνο που έχει να κάνει είναι να παραιτηθεί δια παντός από την προοπτική της επαναστατικής εξουσίας!


    Τα λέμε.

    ReplyDelete
  9. Δεν είχε, φίλοι μου, εσωτερική προδοσία εξ αριστερών η Κομμούνα; Δεν είχε νεκρά κορμιά ελέω συμβιβαστών ή ανερμάτιστων καθοδηγητών; Εγώ λέω πως κάτι ήξερε και ο φτωχο-Μαρξ από το πολιτικό κτήνος, έστω και αν γνώρισε μόνο τις ήττες. Αλλά δεν είναι ανάγκη να το δεχτείτε.

    ReplyDelete
  10. Αλλά αφήσαμε πίσω το ίδιο το κείμενο και το αδερφάκι του. Νικόλα, ελπίζω το αρ. 61 να σου λέει κάτι σε ό,τι αφορά την ανάγκη ή όχι αντιστροφής της ενδέκατης θέσης. Εγώ λέω πως η ενδέκατη θέση είναι ήδη η αντιστροφή της αντίληψης που συνήθως έχουμε για την ενδέκατη θέση.

    A bientot

    ReplyDelete
  11. Φίλε Αντώνη,(Συνεχίζουμε με καθυστέρηση λόγω ...τεχνικών προβλημάτων)


    Φυσικά και ήξερε πολλά. Και με αυτή την έννοια, δεν το δεχόμαστε απλώς. Έχουμε την ίδια θέση. Αλλά εμείς εννοούσαμε την καρδιά του κτήνους που πρέπει να είναι προετοιμασμένη να αντικρύσει η Επανάσταση όταν είναι υποχρεωμένη να πράξει προκειμένου να επιζήσει αφού έχει γίνει πλέον καθεστώς. Εκεί πήγαινε το "να μην αξιωθεί άνθρωπος να το δει".

    Γιατί τότε, στην αποστροφή salus patriae suprema lex esto, τη θέση της πατρίδας την παίρνει η Επανάσταση. Κι όταν η επιβίωσή της γίνεται ο υπέρτατος νόμος, η καρδιά του κτήνους αποκαλύπτει όλη τη φρίκη του Πραγματικού.

    Είναι η φρίκη που πρέπει να αντιμετωπίσει ο κυβερνήτης όταν καλείται ή να κλείσει κάποιες θυρίδες για να σώσει τους πολλούς πνίγοντας κάποιους άλλους, ή να μην πράξει τίποτα, διατηρώντας την αθωότητά του αλλά όχι και το πλοίο του.


    Τα λέμε.

    ReplyDelete
  12. ΟΚ, δεκτόν. Καμμία διαφωνία με αυτό.

    ReplyDelete